tientjeopreis.reismee.nl

Damaste India

Danamste! Ofwel Goeiemorgen!

Joepie ik ben ik GOAAAA!!! Ik kan het bijna niet geloven,.. Na een hectische week van visa ‘s regelen, vaccinaties halen etc, en bijna meer dan 32 uur reizen, via, London, Mumbai, ( een avontuur op zich) ben ik er! Warm, zweterig, plakkerig, en vooral moe! doodmoe! maar natuurlijk ook super opgewonden en nieuwsgierig na wie me zal komen ophalen etc.
De laatste restjes vermoeidheid worden onmiddellijk weggevaagd als ik ietsje later op de achterbank van een nogal gammele Indiaanse taxibus beland. Het busje is net een rijdende viskom van blik en glas, met een vergulde Sint Christoffel aan een rozenkrans die heen en weer zwiepte voor de vooruit! Koffers op het dak geknoopt ,...here we go GOAAA!


In een noodtempo, slingert het busje luid toeterend, om trage vrachtwagens, scooters, vrouwen in gekleurde sarongs, en loslopende heilige koeien heen om vervolgens hard neer te komen in de gaten van de pokdalige weg! ' probably not your car?' vraag ik Sai mijn chauffeur! ' NO ma 'am!' lacht hij zijn onverzorgde gebit bloot!
Ik kijk over mijn schouder mee om te zien, alsof ik daarmee controle krijg over de weg ( of course not) maar dat maakt het eigenlijk alleen maar erger! Dus maar niet meer doen! Welcome in India , ik zal er aan moeten wennen!!!
GOA, ooit een Portugese Kolonie, en daardoor nog steeds overwegend katholiek, is een provincie apart van India. Hier streken langs de eindeloze stranden ooit de hippies neer,.... om nachten lang te dansen op de fullmoon parties in de bergen rondom Anjunja en Vagator beach,...Ook ik ben er 12 jaar geleden ooit eens op vakantie geweest met Petra,..! Ik ben benieuwd of ik nog wat zal herkennen en of het veranderd is,....

En of het veranderd is! Nu al weer 4 dagen in GOA, duizelt het me elke dag van de indrukken en val ik s avond doodmoe in bed met een enorme chaos in mijn hoofd!!. De eerste 2 dagen, moet ik eerlijk zeggen, heb ik het soms dan ook best wel moeilijk gehad, en nu nog soms bekruipt mij een raar gevoel, en wil ik soms gillend van radeloosheid ergens op een stoep neerzakken en schreeuwen, wat doe ik hier!!!!!!! Hoe dan ook het is zeker an once in a life time experiences!
men zegt altijd dat een bezoek aan India je leven veranderd, Nu ik hier ben weet ik het zeker! Ik denk dat het waar is,.. al heb ik nog zoveel gereisd, de dingen die je hier ziet zie je nergens!
zo is het straatbeeld van Goa onbeschrijfelijk, en in geen enkel land zijn de contrasten tussen arm en rijk zo groot.
Is mijn kantoortje in Panjim, bijvoorbeeld hyper en dan ook hyper modern, nice, koel en vooral rustgevend,... Eenmaal een stap buiten de deur, komt de vochtige tropische hitte van de moesson je tegemoet, en struikel je over afval, uitwerpselen, geiten, kippen, bedelaars zonder ogen of ander ledematen, wordt je omvergereden door roekeloze tuk tuks, of besnuffeld door straathonden! Langs de weg liggen kadavers van iets wat ooit een dier was, en staan de Heilige Koeien, met bijbehorende mestkevers en horzels, je constant in de weg!


Elke ochtend weet ik me weer een weg te banen langs de drommen mensen, schreeuwende filmposters, slangenbezweerders, waarzeggers, overjarige hippies, en de marktkooplui die in hen gammele kraampjes langs de weg, uiteenlopende toeristische rommel verkopen!
Om daarna ergens in een heel klein theehuisje in alle rust te genieten van mijn Indiaanse ontbijtje, Lazi ( is een soort melkdrankje met fruit, en een doza cheese, ( een vettige, knapperige, pannenkoek ) Zittend hoog boven in het theehuisje met mijn doza, kijk ik uit op de drukker weg, en probeer ik in deze chaos, de cultuur te begrijpen,.. maar ik kan er nog geen vinger opleggen.
Wat ik wel begrijp is waarom juist hier de yoga en Ayuverda centras als paddenstoelen uit de grond schieten! Hier vind je rust en zuiverheid! heerlijk! volgende week begin ik met mijn eerste yoga lessen, ik kijk erna uit!
Waar ik ook mijn rust vind ( ondanks zijn rij stijl) is in het busje van mijn privé chauffeur Sai! Elke dag rijd hij me overal na toe. Behendig balanceert hij me luid toeterend , na mijn kantoor in Panjim , of waar ik maar wil gaan,...mee kijken over mijn schouder doe ik allang niet meer! In plaats daarvan kijk ik nu om me heen, in vol vertrouwen, en geniet ik van de kleurige bedrijvigheid langs de weg! ' enjoy the ride' lacht hij altijd! bij het instappen!,.......

Gisteren heb ik met Sai, en Manuel, van mijn kantoor, alle accommodaties in zuid Goa bekeken! Een heuze ervaring op zich! Prachtige paleizen, met enorme luxe! Ik voelde me net Alice in wonderland! ( where is the prince of India?) Wat een sprookje! Alleen een beetje jammer dat ik bij elke hotel weer een rode stip op mijn voorhoofd kreeg gedrukt, ( is echt onmogelijk af te poetsen) en werd overladen met bakjes rijst, curry, en andere scherpe substanties! die ik natuurlijk niet kon weigeren ,.. bij het 5de hotel ,stond mijn maag volledig op de kop, en het vuur kwam uit mijn oren!

Hoe dan ook na gisteren, ging ik dan ook vol enthousiasme vandaag richting de accommodaties in het Noorden (Calangute, Calodim en Baga) .... Okay! in de gids zijn het wat minder sterren, maar een beetje luxe kon dus ook wel! maar dittttttt????? Bij sommige accommodatie rezen me echt de haren volledig ter bergen! Kakkerlakken en andere vreemdsoortige kruipende en springende insecten, sprongen vrolijk in het rond? ( mm, moet er toch eens een encyclopedie op na slaan) verschimmelde matrassen in de gang, bloed tegen de muren van plat geslagen muggen, en jawel 1 hotel was zelfs compleet met de grond gelijk gemaakt ! Alleen de voorkant stond nog in de steigers! ( ik zal er binnenkort even een foto van op facebook plaatsen)
Daar stonden we dan,.. Manuel en ik, strak in het pak, en met de gelakte schoenen in de modder,.. ehhh,.. even het kantoor in Nederland bellen, misschien??
Ik maak me nu dan ook best wel zorgen over mijn eigen accommodatie, want vanaf volgende week verhuis ik van mijn luxe hotel na een eigen appartement in Calangute, of Baga! Ben benieuwd in wat voor staat deze zal zijn! We zullen zien!
Eerst ander zorgen aan mijn hoofd, want vannacht komt de studiegroep aan ( 200 medewerkers van het reisbureau) dus wordt het de komende dagen, op scootertocht, op Heritage trail, ga ik olifanten wassen, op bezoek bij de tijgers, en de tempelstad Old GOA! Ik heb er zin! AMAZING INDIA!

Ok, allemaal dat was het even voor nu,.. ik ga een tuk tuk opzoeken en aan het strand een hapje shanti eten,.. Echt super goedkoop ( voor 100 rupees = 1,50) heb je hier een hele rijsttafel zeg maar! ) ... en lekker!!!!! Mmmm,.. Nooit gedacht!

Kusssss, ik mis jullie allemaal , ....

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!