tientjeopreis.reismee.nl

de schoonheidssalon van Fatima,...

Hoi allemaal,

Hier weer eventjes een update vanuit het warme Marokko! Het is hier nog steeds lekker weer, gemiddeld 30 graden, dus heerlijk zomerweertje,....!

Ik begin me inmiddels al een aardige Marokkaanse te voelen hoor in mijn auto 'Maroquine'....
Van Jessica, mijn co- collega van Neckerman, heb ik inmiddels een mooi geborduurd 'Marokkaans' tapijtje gekregen om mijn volledige dashboard mee te versieren....
Lelijker kan gewoon niet!, maar toch werd mijn kleedje op mijn kantoor tot mijn grootste verbazing met daverend enthousiasme ontvangen! Vooral hetgestikte design met echte glimmende kraaltjes bleek hyper modern en volgens de laatste Marokkaanse trends,....Dus rijdt ik nu geheel onverwachts super trendy rond in Agadir!

Aan mijn spiegel hangen daarnaast sinds 2 dagen twee piepkleine kameeltjes. Alhoewel Ali van de reserveringen bij hoog en laag blijft beweren dat het toch echt geen kameeltjes zijn maar dromedarissen. ( het verschil zit hem geloof ik in de bulten).
Ik heb de beestjes met veel gepingel bij één van de kraampjes van de souk, op de kop weten te tikken.
Ik had eigenlijk een paar Fatima handjes willen kopen. Je weet wel, die handjes die je volgens het Moslim geloof beschermen tegen het 'kwade' oog! Echter deze bleken alleen nog maar voorradig in dienbladvorm, hetgeen me toch weinig geschikt leek voor aan mijn spiegeltje in de fiat uno en daarnaast ook nog eens peper duur!

Hoe dan ook de kameeltjes ( of dromedarissen) Ik noem ze maar 'Agmed en Mourad' klingelen en dansen vrolijk in het rond bij elke bocht die ik maak, en ik zal je vertellen, het zijn er vééééél!
Behendig manoeuvreer ik me nu elke dag van mijn huis na mijn kantoortje, langs alle karretjes, ezels, vrachtwagentjes vol gepakt met fruit en groeten, kamelen, dromedarissen en gesluierde eva's, metin haar kielzog haar kroost( ofwel een rij kindertjes en anders een kudde schaapjes).
Alleen deze schaapjes en de petit taxi's vormen af en toe nog een probleem voor mij in het verkeer!
Deze oranje Renault taxi's zijn schijnbaar door de regering van Marokko vrijgesteld van alleregels in het verkeer! Ze scheuren, toeteren en brullen links en recht langs je heen, snijden je te pas en te onpas, de pas af, alsof ze altijd bang zijn om te laat te komen voor de couscous bij mama de vrouw thuis...
Gek!!! wordt ik van deze heet gebakende, altijd gesnorde Mohamed ali's, Pffff...
Gisteren nog, stond ik weer eens hoog op de rem voor zo'n idioot met alle gevolgen van dien! Ik kwam uiteindelijk tot stilstand op eengrote zandhoop entegenover een bouwvakkertentje, waaruit opeens allemaal Marokkanen te voorschijn kwamen ( je staatecht verbluft hoeveel Marokaantjes zo zwart als roet in zo'n klein tentje passen) maargoed... alle Marokkanen om mijn auto en druk wijzend naar de onderkant..... Een enorme plas olie sijpelde eronder vandaan! Ojeee! Een beetje gas op het vuur en rijden maar, weg hier......!....
Misschien vanmiddag toch maar eens naar de garage van Habib, want straks vliegt mijn auto nog de lucht in en staat de hele wereld dankzij mijn autootje op zijn kop omdat men denkt dat mijn ontplofte voiture en nieuwe terroristische aanslag is in Agadir,...

IK ben hier nu al weer bijna een maand! Ongelofelijk wat gaat de tijd toch snel! het lijkt slechts enkele dagen geleden dat ik uit Amsterdam vertrok, maar aan de andere kant lijkt Amsterdam ook al weer zo oneindig ver weg!
Ondanks dat ik het nog steeds soms een beetje moeilijk heb in Marokko, begin ik toch ook hier zo langzamerhand mijn draai wel te vinden, al begrijp ik nog steeds de Marokkaanse mentaliteit, gewoontes en cultuur niet al te best.

Neem nou bijvoorbeeld vorige week.. Ik zat lekker zoals nu, op mijn kantoor mijn aankomsten voor te bereiden toen ik werd gebeld; Ilsa, het meisje van hoofdreserveringen!,.... Of ik zin had om met de andere Marokkaanse meiden van kantoor tussen de middag een hapje te gaan eten,..
Echt heel veel zin had ik er eerlijk gezegd niet in, maar aan de andere kant blij verrast door deze Marokkaanse gastvrijheid, kon ik niet anders dan op haar uitnodiging ingaan. Dus zette ik mijn meest blije stem op en perste er vol enthousiasme uit: 'ah mais, Qui, cést un idee manefiqué!' ( Althans ik hoopte dat het enthousiast genoeg klonk).
Om 14.00 uur precies stond ik met een inmiddels ongelofelijke knorrende maag voor het Marokkaanse kantoor aan de overkant. Benieuwd naar welk heerlijk Marokkaans restaurantje me zouden ontvoeren,...Couscous, keftaballetjes in scherpe saus, Marakesch worstjes,... de heerlijkste Marokaanse lekkernijen hadden me tijdens het enveloppen vouwen, al menigmaal de revue gepasseerd,...en ik begon het idee om samen met de Marokkaanse meiden te lunchen steeds leuker te vinden.....Ik had die ochtend weinigtot geen fatsoenlijk ontbijt kunnen eten, omdat ik me in de plaatselijke supermarkt had vergist in een pak melkvoor de cruesli( het pak bleek een pak slagroom te zijn) dus ik was er helemaal klaar voor,...(Laten alle kefta balletjes zich maar vezamelen!)
Onder luid gekibbel en geklets van alle Marokkaanse dames in sluiers en zonder sluiers, stapte ik onder aandringen vanmadame Isla (die me om mijn nek hing alsof ze mijn grootste vriendin was) in het transferbusje van het agentschap op weg naar....... EEN MASSAGE SALON???????!!!!!!
Mijn ogen werden zo groot als LEGE schoteltjes bij het zien van het felgekleurde met neon verlichte uithang 'le Massage Argan!'....
Maar dit kan toch niet waar zijn dacht ik! Waar is de lunch????!!!!
Een dikke wulpse vrouw, op roze badslippers trok me voordat ik er erg in had, uit het busje, een donkere gang in, en in één van stomende hokjes,... Aladin muziek speelde op de achtergrond,...Opeens bevond ik me in de stripcartoon van allibaba en de veertig rovers ( al ontbraken de veertig rovers natuurlijk)
De wulpse schone begon vervolgens, zonder nog enkele uitleg aan mijn schoenen te sjorren en drukte me na een soort van kleine worstelingop één van de brancards...Dit moet een vergissing zijn!
Ik verontschuldigde me in mijn beste Arabisch, spring van de brancard afen wil net opzoek gaan naar Isla om uitleg, als ze net mijn hokje binnenkomt, Ze lacht me schalks toe, steekt haar duim in de lucht, en verdwijnt dan in het hamman ernaast,...
Een beetje beteuterd blijf ik achter, en langzaam valt bij mij het kwartje... of in dit geval de dirham!
met een nog knorrende maag geef ik me over aan de massage!( ik koop later wel een broodje)
Ik snap het!!!!!!!! En ik realiseer me dat ik nog veel te leren heb in Marokko,...heeel veel!!!!!!!!Mannen zitten in hen pauze op terrasjes , zij drinken minth thee, koffie en bier,... en vrouwen? Vrouwen slijten hen tijd in de beatysalon met massages,...Dat is Marokko!

Heel veel liefs Tine

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!