tientjeopreis.reismee.nl

Autootje,...

Hé lieve allemaal ,

Hier weer even een kleine update vanuit Marokko!
Eergisteren heb ik dan eindelijk mijn autootje gekregen! Jippie! Dus geen petit taxi's meer, handtastelijke en naar harisha ruikende taxichauffeurs en gepingel om elk ritje,...
Nee ik heb nu lekker mijn eigen auto, nouja auto?! Ik heb een fiat uno met overal roestplekken uit het jaar nul! Ik geloofde mijn ogen niet toen de man van Abib Cars ( de naam voorspelde al niet veel soeps) mij de sleutels overhandigde van dit wrak van de weg! Ze hadden me nog beter een ezel kunnen geven,... Het gevaarte rammelt en piept aan alle kanten en het stuur wiebelt nogal,...ik heb constant het idee alsof ik uit de bocht vlieg,....Overal knipperen constant lichtjes, en de voorganger van dit wrak hield overduidelijk van knoflook, rotte vis of eieren, want de geur die uit de bekleding komt is onbeschrijvelijk,...
Maar goed, laten we het positief blijven bekijken: het volgens mij bijna een collectus item op wielen, brengt me tot nu toe nog altijd vanA naarB,en ik val daarnaast in iedergeval niet op tussen alle andere automobilisten...!

Het is overigens best wennen om hier te rijden,... want waar ik geen rekening me had gehouden is het feit dat de wegbewijzering en verkeersborden natuuurlijk allemaal in het arabisch zijn,...en tja dat schept soms nog wel eens enige verwarring bij mij ,.. Ook is het een kunst om alle scooters, ezels, karretjes en kamelen te ontwijken,....maargoed het zal vanzelf wel gaan wennen,..toch?

Gisteren ben ik een dagje op excursie geweest naar Esaquira een heel mooi stadje ongeveer 200 kilometer ten noorden van Agadir.Na ongeveer 3 uur slingeren door het hoge Atlas gebergte waren we er.Het is een schilderachtig plaatsje. De stad is iets meer dan 200 jaar oud met enorme forten en een prachtige stadmuur..Veel artisten,acteurs kunstenaars, surfers en overjarige hippies hebbenzich er gevestigd en deze mengelmoes geeft het stadje een aparte sfeer,....Na het bezoeken van de vissershaven, waar je heerlijk versesardientjes kunt eten,zojuist gevangen uit de zee,verser kan gewoon niet!, stond een wandeling door de Marokaanse medina, op het programma,....en wir war van straatjes, steegjes, kraampjes, en ozo druk!stapvoets schuivelde we in de bloedhete zon door de chaos van mensen achter onze gids aan, tot dat... tja... todat ik gebeld werd, doorhet hoofdkantoor in Nederland, inverband met een vertraagde vlucht... Door het vele lawaai en geschreeuw op straat dook ik daarom even een portiek in omhet telefoontje beter te kunnen verstaan,... Tja.. Nooit moeten doen dus, want je raad het al, toen ik mijn tlefoon dicht klapte en verder wilde schuiffelen achter de gids en de groep aan was, die er niet meer! weg weg weg! Een lichte paniek kwam in mij op,... ojeeeh! Ik ben de groep kwijt! en ja hoor, ik was de groep dus kwijt,...en geen idee, dus waar de bus stond, hoelaat de bus zal vertrekken,... jippie! dat heb ik weer,... lost in de medina van Esaquira!
Nog even heb ik gezocht in de wir war van steegjes, maar daar was dus echt geen beginnen meer aan, dus ben ik uiteindelijk maar op een terras neergeploft,... eerst maar eens een koffietje, wijntje en wat couscous dan maar en daarna rustig nadenken, hoe in godsnaam thuis te komen naar Agadir,.. hier 200 kilometer vandaan!
Tja, uiteindelijk mijn buurman op het terras maar aangesproken, voor informatie over wellicht een lokale bus naar Agadir of zo,... Deze buurman bleek een overjarige hippie uit België die al 20 jaar woonde ik Marokko,... bezeten van planten en kruiden,... Na deze wonderlijke kruiden dokter een half uur uit fatsoen te hebben aangehoord over zijn brouwsels tegen,hoodpijn , spierpijn , etc. heeft hij uitiendelijk voor mij een vriend van hem gebeld Mohamed said, een taxi chauffeur die me graag tegen een 'vriendenprijsje' terug wilde rijden naar Agadir! 600 dirham! ( is 60 euro).. Veel keus had ik echter niet dus, bedankte ik de Belg vriendelijk voor zijn hulp en liet mij door Mohamed said in twee uur tijd terug rijden nar Agadir,...!

Tja, en nu dus weer op kantoor na mijn avontuur in Essaquira,...vanavond nog een paar bezoekjes doen en morgen vroeg weer na de luchthaven toe voor jawel 4 nieuwe gasten!

Oké ik ga maar eens stoppen en een hapje eten,... heel veel liefs en tot mails of op de skype

Tine

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!